transacties
Samskip en Matrans bundelen krachten
- JBR trad op als M&A-adviseur voor Samskip
- Sector: Maritime & Offshore
Met een aandeel van meer dan 80% van de wereldwijde handel speelt scheepvaart speelt een cruciale rol in de wereldeconomie. Een indrukwekkend aandeel, wat ook direct het grote belang van de (zee)scheepvaart aangeeft.
Als handelsstromen gaan haperen of zich verleggen, dan voelen havens en scheepvaart dit vaak als eerst. En door de hectische tijden is dit recentelijk veel aan de orde geweest. De problemen die door COVID-19 de kop opstaken, zoals gesloten havens, ontregelde scheepvaartroutes en bemanning die niet van boord kon, is door de oorlog in de Oekraïne nog verder op scherp gezet. Ook geopolitieke spanningen hebben grote invloed op de maritieme sector. En dat alles terwijl de sector zich opmaakt om haar ecologische voetdruk te verkleinen.
De offshore sector is op zoek naar nieuwe markten en beweegt mee met de energietransitie van conventionele energiebronnen naar hernieuwbare energiebronnen. De energiecrisis zorgde voor een vertraging van deze transitie en ook voor recordwinsten voor olie en gas exploratie en productie bedrijven. Toch was er een verschuiving te zien, want in 2022 overtroffen de wereldwijde investeringen in hernieuwbare energiebronnen voor het eerst de investeringen in olie en gas.
De maritieme sector is in de roerige afgelopen jaren veerkrachtig gebleken. De industrie heeft een lange geschiedenis, waarin verstoringen, hinder en onzekerheid altijd een rol hebben gespeeld. Het vermogen om adequaat te reageren op ontwikkelingen en veranderingen kan waarschijnlijk gekoppeld worden aan de jarenlange, gezamenlijke ervaring en paraatheid.
Bij JBR kunnen wij bogen op een maritieme advieshistorie sinds 1984. We hebben meebewogen en meegeleefd op de vele golven die deze sector de afgelopen decennia heeft ervaren. Graag staan wij u terzijde met onze ervaringen, onze kennis en onze vaardigheden bij toekomstige strategische keuzes, investeringsvraagstukken en denken we graag met u mee vraagstukken inzichtelijk te maken.
U kunt het contactformulier invullen of een verzoek tot terugbellen achterlaten.
We nemen dan zo snel mogelijk contact met u op.
Vul ons contactformulier in en wij nemen zo spoedig mogelijk contact met u op om uw vragen te beantwoorden.
Laat een terugbelverzoek achter en wij bellen u (eventueel op een door u opgegeven tijdstip) terug voor een vrijblijvend gesprek.
Track record
JBR heeft 40 jaar ervaring in de Maritime & Offshore sector. Opdrachtgevers zijn onder andere reders en operators van tankers en bulkcarriers, sleepbooteigenaren, offshore service operators, binnenvaartbedrijven, tank terminal operators, terminal operators, havenautoriteiten, scheepsbouwers, system integrators, ship managers, toeleveranciers voor de maritieme en offshore industrie, investeerders en bedrijven actief op het gebied van duurzaamheid.
Dedicated team
Het JBR Maritime & Offshore team heeft uitgebreide ervaring met vraagstukken binnen het maritieme en offshore domein op zowel strategisch als corporate finance en herstructureringgebied.
Het team werkt ook sectoroverstijgend, bijvoorbeeld op belangrijke thema’s als offshore wind en waterstof in combinatie met het Energy & Environment cluster waarvan verschillende leden van het Maritiem & Offshore team ook deel uitmaken.
Internationaal netwerk
JBR heeft naast een kantoor in Nederland ook een kantoor in Belgie, met een uitgebreid netwerk in de Antwerpse haven. JBR is tevens lid van REACH, het internationale M&A netwerk waarbij internationale vraagstukken gezamenlijk opgepakt worden.
Tevens geeft JBR in samenwerking met REACH de Maritime& Offshore Newsletter uit. Iedere newsletter heeft een specifiek actueel thema.
Track record
Dedicated team
Internationaal netwerk
Een verouderende vloot en de noodzaak om uitstoot van broeikasgassen te verminderen, vraagt om investeringen in nieuwe schepen. Onzekerheid bij reders over toekomstige technologische ontwikkelingen, de meest kostenefficiënte brandstoffen, de beschikbare infrastructuur, maar ook over veranderende regelgeving en koolstofprijzen, zorgt voor uitstel van deze investeringen.
In de nabije toekomst zullen voor verladers niet meer de vrachttarieven de doorslag geven voor de keuze van de schepen, maar zullen dat de milieu-maatstaven zijn. Dit maakt het voor reders nog urgenter om te investeren in schone schepen.
Nieuwe technologieën worden in de gehele maritieme sector toegepast en ook digitale systemen worden geïmplementeerd. Dit is noodzakelijk voor een efficiëntere maritieme sector. Door de vele toepassingen en onderlinge verbanden is er een grote blootstelling aan cyber crime risico’s en maakt het de sector kwetsbaar voor cyber criminelen. Het is van belang om te investeren in “smart digitization strategies”. De wat terughoudende insteek van de maritieme industrie heeft tot gevolg, dat hier over het algemeen nog geen hoge prioriteit aan gegeven is.
De laatste jaren is de maritieme industrie extra geconfronteerd met logistieke uitdagingen, waardoor de stijging van de vraag naar tonnage veel groter was dan het aanbod, met stijgende tarieven en dalende operationele betrouwbaarheid als gevolg. Om ontregelingen zoals deze het hoofd te kunnen bieden is er een grote mate van flexibiliteit in de supply chain noodzakelijk. Dit vraagt, in deze polariserende wereld, om sterkere samenwerking tussen de industrie, havens, overheden en andere stakeholders om zo kritische infrastructuur open te houden en vrij verkeer van goederen, kapitaal en arbeid te bewerkstelligen.
Er is een toenemend tekort aan personeel en bemanning. De impact van de bemanningscrisis veroorzaakt door COVID-19, de afname van bemanning uit Rusland en de Oekraïne versterken dit tekort. Tegelijkertijd is er een daling van de bereidheid. Waarom nog kiezen voor een baan op zee, met de bijbehorende voor- en nadelen en onzekerheden, als er op land voldoende uitdagend werk is. Voor maritieme werkgevers is het zaak om een veilige en prettige werkomgeving te creëren, waarbij diversiteit, gelijkheid en inclusie een belangrijk aspect is om jong talent binnen te halen en om zeevarenden te behouden.
De offshore sector ontwikkelt zich steeds meer voor dienstverlening voor de duurzame energieopwekking. De energiecrisis heeft gezorgd voor bewustzijn over energiezekerheid. Hoe gaat de volgende stap eruit zien om tot een betaalbare en duurzame energievoorziening te komen en welke rol speelt de offshore sector hierin?
Al de bovenstaande ontwikkelingen vragen om investeringen. Toegang tot kapitaal wordt in toenemende mate gedicteerd door de “groenheid” en het duurzame karakter van de investeringen.
De maritieme en offshore sector is een internationale industrie, kapitaalsintensief en waar een belangrijke rol is weggelegd voor kennis en ervaring
JBR heeft het voortouw genomen bij de bundeling van de maritieme kennis, ervaring en netwerk van de REACH; het resultaat is een gespecialiseerd M&A Maritime en Offshore Cluster, waarin acht bureau’s vertegenwoordigd zijn.
Mocht u naar aanleiding van bovenstaande graag een keer willen sparren met één van onze adviseurs, dan staan wij hier geheel voor open.
Sterker nog, wij kijken ernaar uit!
Rick ter Maat
Partner
Kees van Biert
Founding en Associate Partner
Alexander Beyleveldt
Senior Consultant Corporate Finance
Charlotte Zoller
Consultant Corporate Finance
Melvin Zandstra
Consultant Corporate Finance
Niklas Kaiser
Consultant Corporate Finance
Boudewijn van der Hart
Business Analyst