Interview
Rick ter Maat treedt op 30-jarige leeftijd toe tot partnerteam van JBR
De meeste 30-jarigen hebben het gevoel dat hun carrière net is begonnen. Dat het ook anders kan bewijst Rick ter Maat. De jonge M&A-adviseur mag zich sinds kort partner noemen bij JBR. We spraken Rick over deze bijzondere prestatie, zijn liefde voor het vak en zijn ervaringen bij het kantoor uit Zeist.
Artikel van Consultancy.nl
Partner en sectorexpert
Hoe word je partner op je dertigste? In het geval van Rick ter Maat begon het met een duidelijke visie. “Het M&A-vak inspireerde me al tijdens mijn studie”, vertelt hij met een brede glimlach. “Ik wist dus meteen wat ik wilde. En als je iets heel leuk vindt wil je daar zover mogelijk in komen. Partner worden hoort daar voor mij absoluut bij.”
Zijn opleiding Finance doorliep Rick in Groningen. “Ik was de eerste uit onze familie die aan de universiteit ging studeren. Ik kon eigenlijk geen vertraging oplopen, dus dat was even flink de mouwen opstropen.”
Het harde werken betaalde zich uit, en op de prille leeftijd van 22 kon hij zijn gedroomde carrière aftrappen bij BrightOrange – een klein kantoor gespecialiseerd in waarderingen en M&A, mede-opgericht door Jan Vis. “Hij is de grondlegger van business valuation in Nederland”, aldus Rick. “Ik koos destijds bewust om bij een kleine club te starten, waar ik meteen meeging naar de klant en de inhoud in kon. In mijn tweeënhalf jaar daar heb ik veel geleerd.”
Bronvermelding: Consultancy.nl
Het ruime sop
Na deze vliegende start maakte Rick in 2015 de overstap naar JBR. Daar werd hij door oprichter Kees van Biert al snel aan de hand genomen in de maritieme en offshore-branche.
“Ik wist nog nauwelijks iets van die sector, maar daar kwam snel verandering in. Het leuke is dat het een hele tastbare sector is. We weten allemaal hoe goederen over wereld verscheept worden en – zeker sinds vorig jaar – hoe belangrijk dat is. Daarnaast gaat het om flinke transacties, dat maakt het des te interessanter.”
Inmiddels richt Rick zich volledig op de maritieme en offshore-sector. Hij adviseert bedrijven tijdens overnametrajecten, maar ook rond waarderingen, financiering en strategie. Een leuke bijkomstigheid van zijn sectorfocus is dat de bedrijven die hij bijstaat over de hele wereld zitten.
“Ik ben overal geweest”, vertelt hij enthousiast. “Mijn eerste klus was direct een groot strategie- en corporate finance-traject in Seattle. Ik ben ook veel in het Midden-Oosten geweest en in India, Japan, Singapore, Maleisië en door heel Latijns-Amerika – van Peru tot Chili, Argentinië, Colombia en Brazilië.”
“Naast dat het natuurlijk leuk is om zoveel van de wereld te zien, maakt het in aanraking komen met al die culturen het werk ook extra uitdagend”, legt hij uit. “Daarbij profiteren we bij JBR ook van het internationale netwerk waar we deel van uitmaken, Global M&A Partners. Zo werkten we in Peru samen met een plaatselijke partner, die ons hielp met aspecten als de lokale wetgeving daar en bepaalde culturele gewoonten.”
Hutspot
Hoe mooi het vele reizen ook is, een van Rick’s hoogtepunten speelde zich gewoon af op het eigen kantoor in Zeist. “Een van de grootste klussen waarbij ik betrokken was betrof de verkoop van het Peruaanse sleepbootbedrijf Tramarsa Flota aan PSA Marine uit Singapore. Daar hebben we twee jaar aan gewerkt. Dat begon met het bepalen wat de beste optie was voor Tramarsa – organisch doorgroeien, fuseren of verkopen. Uiteindelijk bleek dat verkopen, en werd de deal gesloten met PSA.
Omdat Singapore en Peru zover uit elkaar liggen werd echter besloten om elkaar halverwege te ontmoeten – op het kantoor van JBR. “Nederland ligt op 12 uur vliegen van zowel Peru als Singapore, dus dat kwam perfect uit. Daarom hebben we de signing bij ons gedaan. We hebben een week lang met z’n allen op kantoor gezeten, een kok uitgenodigd en de deal uitonderhandeld. Het was sowieso een mooie deal en extra bijzonder om bij ons op kantoor te kunnen doen. Zo kwamen al die verschillende culturen samen in het kleine Zeist. We hebben zelfs nog met z’n allen hutspot gegeten.”
Van het vliegtuig naar het beeldscherm
Ruim een jaar geleden was het sluiten van deals vanuit het eigen land echter ineens geen uitzondering meer, maar de noodgedwongen regel. Waar Rick eerst de hele wereld rondvloog, hield corona nu de hele wereld aan de grond.
“Ja was wel even schrikken”, blikt hij terug. “Half maart kwamen we heel naïef terug uit Zuid-Amerika in de veronderstelling dat we gingen beginnen aan een groot traject dat we maandenlang hadden voorbereid. Toen werden we snel ingehaald door de realiteit. Het hele project ging op ijs.”
Zoals bij talloze bedrijven volgden een paar bezorgde maanden. “Bij het soort transacties dat wij doen is reizen toch wel belangrijk. Kopers en verkopers willen elkaar toch wel even echt in de ogen kijken. En als je een onderneming koopt wil je die toch wel van dichtbij zien. Alles lag dus stil en dat was natuurlijk best spannend.”
Nood breekt echter wet, en na een paar maanden wennen bleek toch meer mogelijk dan gedacht. “Het heeft ons verrast hoeveel digitaal kon worden opgevangen. Niet alles kan online, maar ik denk niet dat ik in de toekomst nog zo vaak zal reizen voor één deal als voorheen. Voor de verkoop van Tramarsa ben ik denk ik wel een keer of 12 naar Peru gevlogen, dat zie ik niet snel meer gebeuren. Zelfs met alle beperkingen hebben we vorig jaar nog een van onze betere jaren gedraaid, dat laat al zien hoeveel digitaal mogelijk is.”
De volgende stap
Zowel over de grens als achter de laptop deed Rick zo al vóór zijn dertigste een schat aan internationale (en digitale) ervaring op. Ondertussen werkte hij met Kees van Biert ook nog hard aan de verdere professionalisering van de maritieme en offshore-praktijk van JBR.
“We hadden al een sterke positie binnen de sector, maar dat leunde nog wel veel op een paar van onze doorgewinterde experts”, licht hij toe. “Dat hebben we mooi kunnen uitbreiden zodat de kennis en ervaring nu breder wordt gedragen binnen het team. We kunnen nu ook een breder scala aan klanten bedienen. Daarnaast hebben we een strakker proces ingericht waarmee we beter de juiste analyses en rapporten kunnen maken.”
Al met al was Rick er begin dit jaar helemaal klaar voor om op zijn nog jonge leeftijd de volgende grote stap te zetten en toe te treden tot het partnerteam van JBR. “Leeftijd is ook maar een getal”, benadrukt hij. “Ik heb nu zo’n acht jaar aan werkervaring. Sommige collega’s zijn misschien ouder, maar hebben nog maar vier jaar ervaring. Partner worden – mee-ondernemen – is iets wat ik altijd al wilde en het voelt fantastisch om dit nu te mogen doen.”
In zijn nieuwe rol als partner zal hij zich naast het klantwerk vooral blijven richten op de verdere professionalisering van de maritieme en offshore-praktijk. “Dit zie ik als een mooie uitdaging. Kees van Biert is nu 63 en die blijft voorlopig echt nog wel betrokken, maar het is natuurlijk ook belangrijk om naar de lange termijn te kijken en ik vind het heel mooi dat ik daar zo’n belangrijke rol in kan spelen.”
Vis in het water
Zijn toetreding tot de maatschap ziet Rick dan ook zeker niet als het bereiken van zijn einddoel – eerder als het begin van een uitdagende nieuwe fase in zijn nog altijd jonge loopbaan.
“Ik ben er natuurlijk nog lang niet, ik begin net warm te draaien”, zegt hij lachend. “Ik voel me als een vis in het water hier bij JBR en ben vooral ontzettend dankbaar voor de prachtige kans die ze me hebben gegeven en het vertrouwen dat ze in me uitspreken met deze partnerbenoeming.”
Caspar van der Geest, partner bij JBR, laat weten: “Rick heeft de afgelopen jaren bewezen dat hij grote internationale transacties aankan. En daarnaast zorgt zijn toewijding voor loyale klanten en zijn inbreng op kantoor voor plezier in het werk. Het partnerschap van Rick biedt JBR de verbinding naar een nieuwe generatie en een langjarig perspectief. Wij zijn heel blij dat Rick bij ons toetreedt tot het partnerteam.”
Ook Managing Partner Ronald van Rijn is blij met de benoeming en geeft aan: “Rick heeft een unieke mix van expertise, talent en inzet. Hij heeft een hoge acceptatiegraad bij klanten. Mede door zijn leeftijd vinden klanten het prettig om met hem te werken. Het is ook gewoon een leuk mens! Intern wordt zijn benoeming als partner gedragen door alle medewerkers. Zijn partnerschap is een meer dan logische stap waar we heel gelukkig mee zijn.”