Kennis
Nieuwe uitgave van GMAP Maritime and Offshore newsletter Subsea
De scheepvaartsector heeft de afgelopen maanden ingrijpende veranderingen doorgemaakt.
Begin dit jaar werd de wereld getroffen door een pandemie – COVID-19
Het Corona-virus heeft duidelijk een enorme wereldwijde impact, vooral door het aantasten van de gezondheid van miljoenen mensen en het verlies van mensenlevens. Ook de economische impact is enorm: kleine en grote bedrijven maken slechte tijden door, hele sectoren liggen stil, toerisme neemt af, en de beurzen lijden onder de angst voor een tweede golf van coronagevallen.
Ook de scheepvaartsector heeft de afgelopen maanden ingrijpende veranderingen doorgemaakt. Containerschepen schrapten talrijke afvaarten, bulkvervoer is laag vanwege afsluiting van industrieën en transport, cruises lagen stil en veerboten mochten geen passagiers vervoeren. Er vinden zeer beperkte bemanningswisselingen plaats, wat stress veroorzaakt bij zeevarenden. Om deze moeilijke tijden te overleven moeten veel reders pijnlijke maatregelen nemen. Op dit moment bloeit echter één scheepvaartsector: de tankermarkt profiteerde van de olieprijs, die een nieuw dieptepunt heeft bereikt.
Deze ineenstorting van de olieprijs verklaart een zeer verstoorde olie- en gasmarkt
De economische effecten van de lage olieprijs zullen waarschijnlijk de E&P-activiteit verminderen: ten minste negen van ’s werelds meest geplande exploratieputten voor 2020, zowel onshore als offshore, lopen het risico te worden opgeschort. Het spreekt voor zich dat deze bezuiniging op E&P investeringen een groot negatief effect zal hebben op de offshore services markt, inclusief de themamarkt voor deze nieuwsbrief: Subsea.
Voor de subsea markt belooft 2020 een somber jaar te worden: de gunning van contracten is laag. Met de verwachting dat de olieprijs geleidelijk zal stijgen, dankzij de versoepeling van de lockdown-maatregelen en daarmee de opkomende vraag naar olie, zullen oliemaatschappijen mogelijk opnieuw projecten plannen. En ook de projecten die eerder gepland waren om in 2020 te worden gesanctioneerd, zullen de komende jaren waarschijnlijk worden vervolgd en zullen daarmee ook de subsea sector een boost geven. Daarnaast kan de subsea sector zeker profiteren van de opkomende markt binnen de energietransitie: leveranciers kunnen diensten leveren ter ondersteuning van blauwe en groene waterstofinfrastructuur, energieopslag of koolstofafvang en -opslag. In Europa bijvoorbeeld zullen investeringen in offshore wind al in 2022 de offshore O&G-investeringen overtreffen.