Case
Groeistrategie voor operator van chemical tankers
JBR heeft een groeistrategie uitgevoerd, waarin de realisatie van groei is onderzocht en geanalyseerd. Deze marktstudie werd onderbouwd door interviews met stakeholders.
Opdracht
JBR is benaderd door een operator van chemical tankers met de vraag om te ondersteunen bij het definiëren van een groeistrategie.
Achtergrond
De opdrachtgever transporteert met name verschillende chemicaliën en plantaardige oliën in Europe, Zuid-Amerika en Noord-Amerika. De vloot is echter verouderd en de onderneming is voornemens om sterk te gaan groeien in de komende jaren (organisch en acquisitief).
Internationaal transport met tankers kent echter een aantal belangrijke kansen en uitdagingen. De energietransitie en daarbij horende regelgeving drijft de vraag naar nieuwe ladingen en duurzame aandrijving van schepen. Zo zal in 2023 de ETS (Emission Trade System, het handelssysteem in Europa voor de CO2-uitstoot van de industrie) van toepassing zijn op het transport met tankers binnen Europa en voor een belangrijk deel ook voor de Europa inkomende transportstromen.
Daarnaast vindt er een verschuiving plaats in de vraag naar chemicaliën, met name richting Azië. De huidige geopolitieke omstandigheden in combinatie met de wens om logistieke ketens minder kwetsbaar te maken en initiatieven van wereldmachten om minder afhankelijk te worden van intercontinentale stromen (bijv. ‘Made in China 2025’ en ‘Strategic Autonomy Europe’) zorgen voor een toename van kortere transport routes.
Kortom, de chemical tanker industrie is sterk in ontwikkeling en vraagt om duidelijke strategische keuzes om toekomstbestendig te zijn en langdurig waarde te kunnen creëren.
Probleemstelling
De aandeelhouder heeft het managementteam van de onderneming verzocht om een traject te starten om gezamenlijk een toekomstbestendige groeistrategie vorm te geven. De wens hierbij is om actief betrokken te worden in het proces en een onderdeel te zijn van de strategische keuzes.
Onze bijdrage
Op basis van interne en externe analyses zijn verschillende groeihypotheses in kaart gebracht en gedefinieerd als mogelijke groeistrategieën. Tijdens een eerste werksessie zijn de alternatieven geprioriteerd op basis van een afgestemd afwegingskader.
Voor de geprioriteerde groeistrategieën zijn de belangrijkste strategische vragen en mogelijke barrières voor succes in kaart gebracht en middels marktonderzoek en interviews geanalyseerd.
Tijdens een tweede werksessie zijn de verschillende groeistrategieën in detail besproken en is er op basis van het afwegingskader een groeipad gedefinieerd en zijn de belangrijkste vervolgstappen in kaart gebracht.
Het resultaat
Het strategische plan is gepresenteerd aan de aandeelhouder en het managementteam van de onderneming en goedgekeurd en zal in de komende periode ten uitvoer worden gebracht.