JBR voert commerciële due-dilligence uit voor family office
Samen met de opdrachtgever zijn de meest relevante commerciële due-dilligence onderzoeksvragen bepaald voor het maken van de investeringsbeslissing. Het advies werd gedaan door: Merijn Veltkamp
Opdracht
JBR is benaderd door een Nederlandse Family Office om voorafgaand aan het besluit tot het acquireren van een meerderheidsbelang in een verpakkingsbedrijf een Commerciële Due-Dilligence (CDD) uit te voeren. Het advies van JBR betrof concreet de validiteit van de commerciële aannames in het businessplan, de waarderingsmultiple en een analyse van een aantal potentiële make-or-break vraagstukken, zogenaamde ‘red-flag-issues’.
Achtergrond
De opdrachtgever is een Nederlandse Family Office met focus op maritieme dienstverlening. Middels acquisities en joint ventures heeft de opdrachtgever in dit segment een internationaal portfolio opgebouwd. De opdrachtgever had exclusiviteit verkregen voor het nemen van een meerderheidsbelang in een bedrijf dat gespecialiseerd is in het verpakken van grondstoffen.
Probleemstelling
Voor het nemen van een definitieve investeringsbeslissing was er bij de opdrachtgever behoefte om een aantal belangrijke onderwerpen te laten onderzoeken. De overnamekandidaat was in het verleden met name gespecialiseerd in de verpakking van een specifieke grondstof. Het behouden van de focus op dit specifieke segment geeft echter onvoldoende groeipotentieel en past niet bij de strategie van de Nederlandse Family Office. De overnamekandidaat had een diversificatie strategie in gang gezet. De status van de diversificatie en het toekomstpotentieel hiervan in combinatie met de technologie van het bedrijf was echter nog onduidelijk. Verder waren door de overnamekandidaat ambitieuze groeiprojecties en waarderingsmultiple geschetst waarvan de algemene haalbaarheid onderzocht moest worden.
Onze bijdrage
Samen met de opdrachtgever zijn de meest relevante CDD-onderzoeksvragen bepaald voor het maken van de investeringsbeslissing. Deze onderwerpen zijn in een red-flag report gestructureerd. Middels marktonderzoek, externe en interne analyses en interviews zijn deze onderzocht en potentiële problemen gesignaleerd. Specifiek zijn de groei- en diversificatieprojecties aan de hand van analyse van historische data en verworven kennis over de organisatie en de markt gevalideerd.
Aanvullend aan de CDD is een multiple analyse uitgevoerd om de opdrachtgever te adviseren over de marktconformiteit van de bieding.
Neem persoonlijk contact op met het team